Persoonlijke ontwikkeling

Heeft iemand nog feedback?

Heeft iemand nog feedback? Dan hoor ik het graag

Feedback, het blijft voor veel mensen een dingetje. Er wordt wel eens gezegd dat feedback een cadeautje is. O ja? En als je dan niet blij bent met de feedback die je krijgt? Mag je die feedback – net als een cadeautje – dan teruggeven? Want dit cadeautje stond helemaal niet op jouw verlanglijstje! Of dit cadeautje is niet in de goede kleur.

Ben je als ‘weigeraar’ dan gelijk iemand die niet openstaat voor feedback? De neiging is om hier bevestigend op te antwoorden. Je moet immers open staan voor feedback?

En wat als de feedback verpakt is als een compliment: “Wat zie jij er nog goed uit voor jouw leeftijd!” of als een grapje: “Nou, het is wel duidelijk wie er bij jullie thuis de broek aan heeft”, vergezeld van veelzeggende blik. Hoe ga je daar mee om?

Als de feedback verpakt is als een compliment en jij ervaart dat niet op die manier, probeer dan eens te reageren met “Dat bedoelde je vast aardiger dan het eruit kwam”.

Je gaat hierbij dan nog steeds uit van de goede intentie van de feedbackgever en tegelijk geef je woorden aan jouw gevoel.

En zogenaamd grappig bedoelde feedback kun je pareren met een zin als “Sorry, ik begrijp de grap niet. Wat bedoel je precies?”

Door rustig te reageren, laat je de feedback-gever weten dat je wel open staat voor feedback, de manier waarop wordt door jou als onprettig ervaren. Waarmee je bij de feedback-gever het besef kunt laten ontstaan dat hij een andere verpakking had moeten kiezen voor zijn feedback-cadeautje. Of misschien wel een heel ander cadeautje had moeten geven …

Dan het geven van feedback. Veel mensen gaan ervanuit dat het ‘kritiek’ is. Minder plezierig dus, en bedenken redenen zoals de volgende om het niet te doen:

  • Ik ben bang dat de ander boos wordt
  • Ik wil geen ruzie
  • Ik vind het zelf ook niet fijn om feedback te krijgen
  • Deze keer zeg ik er niets van, een volgende keer wel

Natuurlijk kun je al deze smoezen gaan rationaliseren, dat haalt het spannende er nog niet af.

Om je geheugen even op te frissen hoe je van feedback geen kritiek maakt, hebben wij de volgende vier tips voor je:

Feedback tips voor teams

Nog een paar tips voor als de feedback-ontvanger in de verdediging schiet

Geef aan wat je feitelijk zag in gedrag (of letterlijk hoorde), niet wat jij ervan vindt. Blijf zonder oordeel.

Ga niet overdrijven. Woorden als ‘altijd’ of ‘nooit’ werken als een rode lap op een stier.

En stel open vragen, bijvoorbeeld:

  • Wat wilde je met jouw gedrag bereiken?
  • Hoe kunnen we elkaar weer vinden in deze kwestie?
  • Wat kan ik een volgende keer anders doen? En jij?

Als jullie samen op een prettige en veilige manier het gesprek kunnen aangaan, ligt er een prachtig fundament voor jullie samenwerking.

Wil jij – samen met je team – leren hoe je op basis van vertrouwen feedback kunt geven en ontvangen? Kijk dan bij de training Positieve Feedback.

Marieke Noordam

Coach bij van Dongen & Co

Nieuwsbrief

Wil je niks missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief