Hoe doe jij dat eigenlijk? Aan het woord: Lucas Jansen, oprichter en Trainer bloemen & planten Academy

Vanuit zijn drie ondernemingen verspreidt Lucas Jansen (62) uit Leiden wereldwijd kennis over bloemen en planten. En dan ook echt over ieder aspect: van bloemsierkunst tot marketing. Ooit gaf hij les op een tuinbouwschool in Aalsmeer, maar inmiddels vliegt hij de hele wereld over om cursussen en trainingen te geven. Tenminste, dat deed hij tot de pandemie kwam. Plotseling viel toen heel veel weg. Behalve zijn ‘slapende’ online bedrijven. Die kregen wonder boven wonder een enorme boost. Yolanda van Dongen bevraagt Lucas in het kader van de interviewreeks ‘Hoe doe jij dat eigenlijk? De samenwerking en betrokkenheid behouden sinds de uitbraak van de pandemie’.


Je hebt drie bedrijven. Om te beginnen met Floweracademy.NL, wat bied je van daaruit aan?

Vanuit Floweracadamy.NL, dat ik vijftien jaar geleden ben begonnen, geef ik cursussen en trainingen aan mensen die in de groene sector werken, bij kwekerijen en exporteurs. Ze leren over assortiment, kwaliteit, marketing en accountmanagement. In het buitenland, in wel 25 verschillende landen, geef ik les aan mensen die meer aan het einde van de keten staan. Dus bloemisten, tuincentra en supermarktmedewerkers. Om de afzet van bloemen en planten te bevorderen. Zij leren dan bijvoorbeeld heel praktisch over presentatie en verzorging op de winkelvloer. Dat doe ik met heel veel plezier, het is heel afwisselend.

Van slapend bedrijf naar springlevend.


En je hebt ook een online platform?

Ja, het e-learning platform Floweracademy.TV. Tijdens reizen gaven mensen aan dat ze eigenlijk wel meer wilden leren. Omdat ik niet in mijn eentje al die landen fysiek kon blijven bezoeken, hebben we het platform zeven jaar geleden opgericht. Daar kunnen mensen zichzelf trainen aan de hand van videocontent. Ze kunnen toetsen maken en een certificaat printen in hun eigen taal. Het liep aardig, maar eigenlijk niet zoals we het van tevoren hadden verwacht. Sinds de pandemie, sinds maart, kloppen opeens wél veel bedrijven aan. Zo werd dit bedrijf van slapend ineens springlevend! Zo was er een bedrijf uit Qatar dat een kleine tweehonderd mensen via het platform wilde laten leren over bloemen en planten.

De behoefte aan leren, onafhankelijk van tijd en plaats, is groter geworden.


Dus het was een beetje slapend en door de pandemie is er enorm veel nieuw leven in geblazen?

Ja! Eigenlijk dachten we: laat maar zitten, het is helaas niet geworden wat we ervan hadden verwacht. Maar in ene keer zie ik nu dat er steeds meer gebruikers komen. De behoefte aan leren, onafhankelijk van tijd en plaats, is groter geworden. Er moeten kleine bedragjes voor worden neergeteld en daarmee blazen we het platform nieuw en ander leven in. We zijn weer aan het innoveren.


Hoe gaat het met jouw derde bedrijf, de webapplicatie InfoFlowersPlants?

Ook dit heeft door de pandemie een extra boost gekregen. InfoFlowerPlants is een soort online bloemen- en planten encyclopedie. Van 15.000 producten die in de sierteelt verhandeld worden, hebben we foto’s en informatie geplaatst. Dus weetjes over de verzorging, herkomst, symboliek en hoe bijvoorbeeld moet snoeien. Je kunt een assortiment samenstellen, doordat je kunt zoeken op factoren als kleur, bloeiend of geurend. Consistente, onafhankelijke informatie was er eigenlijk niet, via Google weet je eigenlijk nooit wat de bron erachter is en of die dan ook helemaal klopt.

Ik zat thuis en dacht: nou, dit moet niet te lang gaan duren.


Waarom is er denk je nu opeens meer interesse in deze online encyclopedie?

De exporteurs die aan de tuincentra en bloemisten leveren, willen zich gaan onderscheiden. In een webshop gaat het vaak over technische dingen zoals prijs, potmaat, steellengte en rijpheid. Maar ze geven de winkelmedewerker of consument er niet veel informatie bij. Dan is zo’n applicatie interessant. Hij kan gekoppeld worden aan webshops en je kunt hem ook onafhankelijk gebruiken in tuincentra of andere verkooppunten. Medewerkers kunnen inloggen en de klanten goed informeren. De informatie is in acht talen voorhanden.


Hoe verliep het sinds maart 2020 met trainingen die je gewoonlijk fysiek geeft?

Toen de lockdown kwam, zeiden alle bedrijven: je hoeft niet meer te komen. Ik ging van negen cursussen per week naar nul. Mijn seizoen in cursusland binnen de sierteelt is van september tot kerst en van januari tot eind maart. In die zeven maanden behaal ik normaal gesproken driekwart van mijn omzet. Ik had een hele volle agenda. Je mag gerust weten, ik zat thuis en dacht: nou, dit moet niet te lang gaan duren.

Bedrijven willen door met investeren in hun mensen.


Wat heb je toen gedaan?

Ik ben mijn virtuele classrooms bekend gaan maken richting mijn klanten. Wonder boven wonder is dat iets geworden waar ik nu nog in zit. Ik geef bijvoorbeeld nu vijf trainingen waarvan er vier online zijn. Als het kan, als er geen lockdown is, willen de bedrijven allemaal liever fysiek. Maar als het niet kan, zie je dat een aantal bedrijven toch zegt: we willen door met investeren in onze mensen. We zien ook dat de bloemen- en plantensector het over het algemeen niet zo slecht doet, zo slecht als we dat in maart 2020 zagen, toen er veel vernietigd is. Het heeft zich redelijk tot zelfs zeer goed hersteld.


Hoe komt het dat het zo goed gaat met de bloemen- en plantensector?

Bloemisten en tuincentra zijn veel meer online gaan verkopen, dat heeft zich in een sneltreinvaart ontwikkeld. Ze hebben bijna 30% meer verkocht in 2020 dan in 2019. Ook lokale bloemisten zijn een eigen webshop gestart en hebben dat bekendgemaakt bij hun klantenkring. En de consument, in heel Europa, was veel meer thuis en ging het in zijn eigen omgeving leuker en gezelliger maken. De tuin, maar ook een bloemetje op tafel. Of bloemetjes versturen naar mensen die in quarantaine zitten, ziek zijn. Of ter bemoediging in deze tijd.

We zijn nu erkend als opleidingsinstituut.


Werk jij ook met mensen samen?

Ik werk samen met twee partners. Eén geeft fysieke trainingen net als ik en met de ander werk ik samen aan InfoFlowerPlants. Met hen brainstorm ik vaak. Daar zijn de virtuele classrooms uitgekomen. En we zijn ook bezig geweest om erkend te worden als opleidingsinstituut. Dat is nu gebeurd. We zijn ook gaan focussen op wat we nog meer kunnen bieden op InfoFlowerPlants, bijvoorbeeld het maken van videocontent, materiaal dat mensen dan weer op Floweracademy.TV kunnen volgen in hun eigen taal. We zien dat hier ook veel behoefte aan is binnen bedrijven. Hier zie je ook een extra boost in.   

Doemdenken zit niet in mijn karakter.


Dus jullie zijn elkaar meer gaan opzoeken op verschillende fronten?

Ja en we kennen elkaars sterke punten. Eén plus één is in dit geval bijna drie. Doemdenken zit niet echt in mijn karakter. Over het hele jaar 2020 had ik 50% minder omzet maar ik ben er niet door weggeslagen, ik zie de kansen die er zijn. En als de pandemie voorbij is, verwacht ik dat mensen een inhaalslag maken op het gebied van cursussen.

Ik wil voorlopig niet met pensioen!


Minder naar buiten, minder interactie: wat heeft de pandemie voor jou persoonlijk betekend?

Je merkt dat je wereld wel steeds kleiner wordt. Normaal zit ik een keer of zes per jaar in een vliegtuig, soms werk- soms vakantie gerelateerd. Daardoor ontmoet je andere mensen. Dat is allemaal weggevallen, net als bezoeken aan bedrijven. Ik hou me goed aan de regels want ik ben als de dood dat ik het virus oploop, je weet niet hoe je eruit komt. Ik zie wel wat familieleden en kennissen eens per maand. Maar ik moet zeggen, de eerste twee weken van de lockdown realiseerde ik mij: ik wil voorlopig niet met pensioen! Ik vind mijn werk echt veel te leuk en uitdagend.


Waarom wil je voorlopig niet met pensioen?

Je komt in een hele kleine wereld terecht waarin je weinig mensen ziet. Geen bedrijven, geen connecties, geen reizen en je zit vooral veel thuis. Daar word ik niet vrolijk van. Ik ben nu 62 jaar. Soms zie ik mensen boven de 75: om 10.00 uur opstaan, een beetje TV kijken, een wandelingetje doen en om 22.00 uur naar bed. Ik moet er niet aan denken. Verschrikkelijk! Ik heb nog heel veel plezier in werken en ik voel me goed en gezond. Er zijn niet heel veel aanbieders met mijn stukje kennis. Ik wil zo lang mogelijk doorgaan, ook omdat hier behoefte aan is in de sector.

Doordat je samen brainstormt en ontwikkelt, krijg je inspiratie en motivatie.


Heb jij een advies voor bedrijven of medewerkers om hun moraal hoog te houden?

De kunst is om niet te gaan doemdenken, we komen er een keer uit met z’n allen. Pak de kansen die deze pandemie uiteindelijk toch ook heeft. Je kunt veel online doen. En kijk wat verder dan een half jaar, kijk naar die stip aan de horizon. Kijk wat je er zelf van kunt maken om op die manier positief te blijven. Zoek ook mensen op die jou positief kunnen en willen houden, zodat je met elkaar een positieve boost creëert. Iedereen heeft zijn eigen sores, maar doordat je samen brainstormt en ontwikkelt, krijg je inspiratie en motivatie om voorwaarts te gaan.


Lucas JansenOprichter & Trainer bloemen & planten Academy  

0622261489

lucasjansen@floweracademy.nl

www.floweracademy.nl

www.floweracademy.tv

Deel dit artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste artikelen, interviews en nieuws omtrent van Dongen & Co.