Interviews

Hoe doe jij dat eigenlijk? Aan het woord: Monique Chaudron – Partner en Commercieel Creatief Adviseur bij CD-Inspires en daarnaast Voorzitter van iFlow Ondernemingshuis in Alphen aan den Rijn

In deel 6 van de serie ‘Hoe doe jij dat eigenlijk sinds het uitbreken van de pandemie in maart 2020?’ spreekt mijn collega Patricia de Sain met Monique Chadron – Partner en Commercieel Creatief Adviseur bij CD-Inspires – Haar motto: “groter denken, anders kijken, beter doen”.

CD-Inspires zorgt ervoor dat ondernemers breder kijken, uit de eigen tunnel komen, zaken heel snel praktisch handen en voeten geven, waardoor ze meteen slagkracht krijgen. Dit kan gaan over businessplannen, marktmodellen, inkoop, procesoptimalisatie tot hoe geef je duurzaamheid vorm in je bedrijf.

Monique heeft een achtergrond in de kledingbranche. Ze startte als junior buyer voor M&S Mode, kreeg al snel een ‘spin in het web-functie’. Vervolgens is zij doorgegroeid naar category buyer. Voor deze functie reisde ze de hele wereld over en heeft vervolgens ruim 20 jaar als Co-CEO gewerkt voor de mode inkooporganisatie Fashion 2 Wear.

Wat voor opdrachten doe je momenteel?

Vanuit mijn adviesrol heb ik altijd diverse projecten lopen. Een van de omvangrijkste is momenteel de opdracht voor CleanLease. Dit is het grootste industriële textielreinigingsbedrijf binnen de Benelux. Zoals bij veel bedrijven ligt er een grote opdracht om te verduurzamen. Ik ben ingehuurd om het hele textiel en kledingpakket te optimaliseren door de inkoop te wijzigen. Alle pakketten waaronder die voor ziekenhuizen, zijn we aan het analyseren: “Wat voor materiaal is het en hoe kan dat vernieuwd worden?” opdat het duurzame producten worden die goed gerecycled kunnen worden. Daarnaast gaan we de inkoop en logistieke keten optimaliseren, zodat er minder Co2 wordt uitgestoten. We zorgen dat producten hergebruikt kunnen worden en dat we steeds minder wegwerpartikelen gebruiken.

Zo werken we bijvoorbeeld ook in deze tijd, of misschien wel juist in deze tijd, aan een circulaire isolatie-jas voor de ziekenhuizen. Op alle mogelijke manieren adviseren we om te komen tot meer duurzaamheid.

Ik ben ook voorzitter van het iFlow Ondernemingshuis. Een Stichting in Alphen aan den Rijn van en voor ondernemers dat we nu opnieuw vormgeven. Doel is om het bruisende hart en verbindingshuis te zijn dat zorgt voor een goede samenwerking tussen ondernemers, onderwijs, arbeid en de Gemeente. Ook hier staat duurzaamheid hoog op de agenda.

Hoe heeft de huidige pandemie invloed op je werk? Waar loop jij nu tegenaan?

Heel erg lastig vind ik het wanneer je nieuwe projecten opstart, in met name grotere organisaties, om goed in contact te komen zonder dat je de mensen persoonlijk ontmoet. Als adviseur sta ik niet in de lijn, dus ik moet het echt van de ontmoeting hebben om medewerking te verkrijgen. Wanneer er al een relatie is, werkt het online prima. Maar als ik de mensen nog niet goed ken is het belangrijk om in die relatie te investeren en dat gaat face-to-face gemakkelijker dan met een scherm ertussen.

Hoe heb jij gezorgd voor betrokkenheid en bereik je nog steeds resultaten zowel live als online?

Heel veel contact zoeken met mensen! Zodra ik het gevoel krijg dat mensen buiten beeld raken, probeer ik ze weer aan boord te halen. Zeker toen het weer wat beter ging zag ik gelukkig nog redelijk wat mensen live en ik zoek echt de afwisseling tussen online en écht ontmoeten. Hierbij merk ik dat het belangrijk is om rekening te houden met de verschillende voorkeuren van verschillende mensen.

De één vindt online prima, de ander snakt naar een echte ontmoeting. Uiteraard met inachtneming van alle veiligheids- en hygiëneregels passen we hier een mouw aan.

Wat is er nu anders voor jou?

Los van al het leed gaf vooral de eerste lockdown gek genoeg mij meer rust. Voor mij persoonlijk was dit heel erg fijn want ik was nog nooit zes weken thuis geweest. Met mijn man Peter hebben we in ons eigen huis echt genoten van het thuis en samenzijn. Meestal kan ik niet zo goed stilzitten maar omdat ik nu niets mocht, had ik ook echt een excuus om niets te doen en zaken voor mezelf op een rijtje te zetten.

Zakelijk was vooral de eerste lockdown echt schrikken en de eerste impuls was om iFlow – het ondernemingshuis – gelijk te sluiten. Toen was echt niets flexibel. We hebben alles strak volgens de regels gedaan en stonden in standje ‘streng en controle’, ook omdat mensen toen heel huiverig waren.

Nu weten we wat de regels zijn en vertrouwen we meer op eigen verantwoordelijkheid en dus kunnen we ook meer loslaten.

Uiteraard hebben we wel zoveel mogelijk alles geregeld met extra schoonmaak, schermen en zaken als mondkapjes, huisregels, desinfectiespul etc. Tja en nu met de totale lockdown is het weer opnieuw schakelen, maar zijn we ook al meer gewend dus het is gewoon weer lekker druk.

Hoe gaat het nu met jou als ondernemer en adviseur?

Met mij gaat het zakelijk en persoonlijk goed. Deze tijd is ook een goede tijd voor reflectie en nieuwe initiatieven. Wat kan wel? Dat is mijn houding. Zo zoeken we nu voor het ondernemingshuis naar andere alternatieven met de Gemeente en diverse samenwerkingspartners en een ander verdienmodel in plaats van stoppen. Dat vraagt wel elke keer opnieuw uit onze comfortzone stappen en het lef hebben om zaken uit te proberen.

Wat heeft deze periode voor en met jou gedaan?

Misschien niet zo zeer alleen deze tijd maar ik kom al sinds de vorige crisis uit een ontzettend lastige markt en als ik niet zo’n doorzetter was dan was ik allang depressief geworden. Zo bizar was de fast-fashion kleding wereld. Na de sores van deze markt, die al jaren eerder in elkaar stortte en veel faillissementen met zich mee heeft gebracht, zitten we nu met een pandemie met alle ellende van dien. Dus ik ben al ‘gewend’ dat je je heel snel moet onderscheiden, waar kan ik wel/niet op schakelen en waar wel of niet energie in steken. Waar heb ik invloed op?

Ik ben me er nog meer van bewust dat je zeker als leider maar ook als adviseur, het goede voorbeeld moet geven. Want als je zelf niet vooruitkijkt en positief blijft, dan doet de rest dat al helemaal niet. Mijn vader zei vroeger al:

“Het is de leider die het verschil maakt. Een leider moet helemaal in moeilijke tijden het team erdoorheen slepen.”

Hoe blijf jij optimistisch?

Ja dat zit in de aard van het beestje, in mijn opvoeding. Van thuis uit heb ik geleerd om te kijken waar kansen liggen, waar je wel iets aan kunt doen en waar je niets aan kunt doen. Als je er niets aan kunt doen, stop er dan ook geen energie in want dat is zonde van je tijd.

Je hebt maar één leven dus mijn tip is: “Niet te lang in het negatieve blijven hangen.”

Wat was er in maart anders dan nu?

In maart was alles schokkender en dwingender dan in het najaar. Toen kwam er een periode waarin we nog steeds streng waren en we ons zo veel mogelijk aan de regels hielden, maar het panische was ervan af. Nu met de totale lock-down is het ook weer anders. Maar gelukkig zie ik mijn kinderen weer en gaan we kerst heel klein vieren, maar we houden wel afstand. Dat moet ook wel want in tegenstelling tot bij de eerste golf zijn er nu veel meer mensen die ik ken ziek, waaronder écht ernstig ziek en dat zijn niet alleen mensen uit de kwetsbare groep, maar ook hele vitale fysiek sterke en gezonde mensen. We blijven dus zeker alert.

Wat zou jij willen delen aan tips voor anderen?

Mijn belangrijkste advies is: blijf elkaar sociaal opzoeken en echt oog en aandacht voor elkaar hebben. In het voorjaar was er veel meer aandacht voor ‘social events online’, zoals even met vrienden of collega’s een vrijdagmiddagborrel doen en het leek even alsof we weer terug naar ‘het nieuwe normaal/back to business’ gingen.

Enerzijds goed dat er weer gewoon gewerkt wordt en focus op de business is, anderzijds blijft sociaal contact essentieel. Juist nu we weer in lock-down zijn gegaan! Dus stel bijvoorbeeld een vragenuurtje voor je medewerkers in, waar alles gevraagd mag worden en ook iedereen eerlijk antwoord krijgt. Hiermee voorkom je dat mensen het zelf in gaan vullen nu ze elkaar niet meer bij de koffie ontmoeten. Zo kun je gelijk checken of er geen ‘spookverhalen’ ontstaan en zorg je voor betrokkenheid en bevorder je het onderlinge contact en vertrouwen. Daarnaast vraagt deze tijd om maatwerk en flexibiliteit. Er zijn mensen die echt last hebben van thuiswerken. Ik vind het van goed werkgeverschap getuigen als je oog hebt voor de omstandigheden waarin iemand thuis werkt en dat bespreekbaar maakt. Geef mensen waarvoor thuis werken om wat voor reden dan ook lastig is de mogelijkheid om, uiteraard veilig en als uitzondering, toch op kantoor te komen. Sommige mensen hebben een thuissituatie die onrustig is, waardoor werken ook vaak erg lastig is, anderen hebben echt het sociale contact nodig omdat ze anders doodongelukkig worden.

Het gaat om op verstandige wijze maatwerk leveren en goed in contact blijven.


Waar zie jij kansen voor het komende jaar?

Waar niet zou ik zeggen, het is bijna te veel om op te noemen want ik zie altijd kansen en mogelijkheden voor verbetering en doe dat vanuit de praktische verbinding. Mijn persoonlijke missie is om met name vrouwelijke ondernemers te helpen groter te denken en grote, waaronder ook financiële, stappen te zetten met hun bedrijf. Ik geef graag vrouwelijke ondernemers een stuk persoonlijke support. Het komende jaar liggen de kansen denk ik vooral in het concretiseren van wat je wilt en dat stap voor stap gaan doen! Dus niet te lang wachten tot het helemaal goed is, want de veranderingen gaan zo snel dat er dan nooit iets start. Het hoeft niet gelijk 100% goed te gaan.

Laat perfectie je niet weerhouden maar begin gewoon.

Wees tevreden met eerst 50%, daarna 60% en zo naar 70%, 80% en verder. Stel je doelen helder en verbind die doelen voor alle verschillende onderdelen dus zowel commercieel, financieel, qua marketing, inkoop en zo verder. En het allerbelangrijkste zeker in deze tijden: blijf vooral gezond!

Ik wens iedereen een gezonde en optimistische kijk op 2021 en het LEF om groot te denken én gewoon te doen.

Alle interviews in de ‘Hoe doe jij dat eigenlijk’ serie kun je hier vinden.

Wil je zelf sparren met een professional hoe jij de betrokkenheid en samenwerking binnen en met je team – zowel online en/of live – kunt versterken? Neem dan contact met ons op via info@vandongenenco.nl / 0611755522.

Nieuwsbrief

Wil je niks missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief