Hoe doe jij dat eigenlijk? Aan het woord: Bauke Geuzebroek, Manager Techniek & Akademie bij Knauf

Nu het thuiswerken door de aangescherpte maatregelen langer duurt, hebben mijn collega Patricia de Sain en ik aan verschillende mensen uit ons netwerk gevraagd: “Hoe doe jij dat eigenlijk in deze tijd? Jezelf en je medewerkers gemotiveerd houden?” De komende tijd zullen wij een aantal van deze ‘onderonsjes’ en interviews delen.

De eerste aan het woord: Bauke Geuzebroek – manager Techniek & Akademie bij Knauf. Misschien ken je het bedrijf wel van de gipspleisters en inmiddels ook marktleider in innovatieve afbouwsystemen en -materialen voor nieuwbouw, renovatie en restauratie

Hoe heb jij jouw medewerkers betrokken gehouden tijdens de 1e ‘intelligente lockdown’ in maart?

In maart was het vooral belangrijk om héél snel te schakelen en dat medewerkers de faciliteiten hadden om thuis te werken. Dat hadden wij gelukkig snel geregeld. Verder was vooral het hebben van persoonlijk contact erg belangrijk. Dit was voor iedereen ongekend en nieuw!

Ik merkte al heel snel dat ik liever te veel contact had dan te weinig. Beeldbellen vind ik helpen en soms ook behelpen. Je komt elkaar niet meer vanzelfsprekend tegen. Even tussendoor een contactmomentje om te vragen “hoe gaat het” is niet meer zo vanzelfsprekend terwijl dat juist nu des te belangrijker is.  Zo hou je de connectie en weet je wat er bij mensen speelt.

Tijdens de eerste ‘intelligente lockdown’ is er door iedereen de schouders onder gezet, hard gewerkt en collega’s waren effectief. De belangrijkste les uit deze periode? Het geven van persoonlijke aandacht en het vertrouwen, het sturen op concrete output én heldere afspraken is daarbij het allerbelangrijkste. Dus vertrouwen geven is vertrouwen krijgen en contact, contact, contact.

Vertrouwen geven, is vertrouwen krijgen.

Hoe gaat het nu tijdens de 2e semi-lockdown de aangescherpte maatregelen in oktober?

Tijdens de versoepelingen in de zomer zag ik dat we allemaal heel graag weer ‘live’ contact hadden en we dit ook deels waar mogelijk zijn gaan doen met inachtneming van de RIVM regels; handen desinfecteren, mondkapjes, geen handen geven enz. We hadden een hybride vorm te pakken van live & beeldbellen.

Met de nieuwe aangescherpte maatregelen in oktober is deze hybride vorm van werken natuurlijk weer teruggedraaid en zien we elkaar minimaal en in kleinere groepjes. Het videobellen is eigenlijk direct weer opgepakt. Iedereen is gewend aan werken op afstand dus dat loopt soepel.  

En ook merk ik dat sommige collega’s het daar moeilijk mee hebben. Je ziet nu dat er veel meer behoefte komt aan sociaal contact – meer nog dan in maart. En dat iedereen het liefst elkaar gewoon “live” ziet. Het spontane, grapje of grolletje is online anders en dat missen we. Het afspreken op het kantoor of het aanwezig zijn heeft daarmee een andere functie gekregen. Daar probeer ik nu héél bewust mee om te gaan. Wat kan wel en daar gebruik van maken. En ook ben ik in mijn rol als manager aan het kijken hoe ik in deze behoefte aan sociaal contact het beste kan voorzien. Zo ga ik wandelingen organiseren. Ik zorg dat ik heel bewust met iedereen contact hou. Via de telefoon of beeldbellen en dat er ruimte is voor de mens achter de medewerker.

Het afspreken op het kantoor of het aanwezig zijn heeft een andere functie gekregen. Daar probeer ik nu héél bewust mee om te gaan.

Hoe heb jij het zelf ervaren als manager? Hoe bleef en blijf jij optimistisch?

Het “wij” gevoel, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dat geeft mij een hoop optimisme. Daarom is contact ook zo belangrijk voor mij. Functioneel komt iedereen deze tijd wel door. We weten wat we moeten doen en hoe we dat moeten doen. Dat is een hele prettige constatering. We gaan door en we doen het goed.

Veel belangrijker vind ik die thuissituatie. Hoe gaat het met mensen? Wat leeft er bij ze? Dit zijn bijzondere tijden voor iedereen en door contact te houden, hou je ook dat gevoel dat je er niet alleen voor staat. Dat we collectief ons er doorheen slaan.

Zelf ben ik altijd optimistisch en het hebben van gezamenlijke doelstellingen helpt om de moraal in het team hoog te houden. Dus neus in de wind en plannen maken voor volgende jaar.

Het “wij” gevoel, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dat geeft mij een hoop optimisme.

Wat zou jij aan andere managers en leidinggevende willen meegeven als het aankomt op online werken?

Vergeet de menselijke kant niet. De technologie vind ik zelf fantastisch maar het beperkt ons mensen wel in het intermenselijk contact. Houd er rekening mee dat collega’s dat heel anders kunnen ervaren.

Dit interview is onderdeel van een serie, alle interviews in de “hoe doe jij dat eigenlijk” serie kun je hier vinden.

Deel dit artikel:

1 reactie op “Hoe doe jij dat eigenlijk? Aan het woord: Bauke Geuzebroek, Manager Techniek & Akademie bij Knauf”

  1. Zo, dat is mooi weergegeven. Het leuke is dat dit ook echt zo gaat zoals om schreven in dit interview, complimenten Bauke blijf dit vooral vol houden. Groet een medewerker?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze laatste artikelen, interviews en nieuws omtrent van Dongen & Co.